Jumaat, 3 Mei 2013

Kenapa takde font Helvetica dalam windows?

Komen @ Rongak Please

No Helvetica font on my computer?

Well I was searching and looking at graphic design blogs etc... and I read that Helvetica and Futura are useful fonts. But when I look at the font list in Photoshop CS6 it aint there. Even in Word etc... Is it hidden somewhere? Or do I have to download it? And if I do, anyone know a free site to get it from? ThankS!

Answer

Windows comes with TrueType fonts and Arial is a standard sans-serif font that doubles as a Helvetica clone. Helvetica is usually available as a Postscript font, which is a slightly different technology, but still available for Windows. You just have to pay for it.

Fonts are licensed proprietary products and are not automatically free. In fact if you google for "free helvetica fonts" you get lots of promises and no real satisfaction. If you want real Helvetica, you have to buy it from Adobe.

Mengapa tiada font Helvetica di dalam komputer saya?

Saya telah mencari dan melihat blog reka bentuk grafik dan lain-lain .. dan saya membaca dan mendapati bahawa Helvetica dan Futura adalah font yang berguna. Tetapi apabila saya melihat senarai font dalam Photoshop CS6 ia tidak ada. Malah dalam Word dan lain-lain .. Adakah ia tersembunyi di suatu tempat? Atau adakah saya perlu memuat turun ia? Dan jika saya lakukan, sesiapa yang tahu laman web percuma untuk mendapatkannya dari? Terima kasih!

Jawapan

Windows datang dengan font TrueType dan Arial dan merupakan standard font sans-serif yang berfungsi sebagai klon Helvetica. Helvetica biasanya didapati dalam font PostScript, yang merupakan teknologi yang sedikit berbeza, tetapi masih boleh didapati untuk Windows. Anda hanya perlu membayar untuk itu.

Font yang berlesen produk proprietari dan tidak secara automatik percuma. Malah jika anda google untuk "font  Helvetica percuma" anda mendapat banyak yang tidak lengkap dan kurang. Jika anda ingin Helvetica sebenar, anda perlu membelinya dari Adobe.

0 comments:

Catat Ulasan

RongakTech Komeng port